Temat zawsze aktualny, zawsze na topie – skuteczna dieta na odchudzanie. Odwieczne dylematy i załamywanie rąk ze słowami „nie jem dużo, a tyję” lub pytanie zadawane przez łzy: „dlaczego nie mogę schudnąć?” Kto z nas nie skusił na kolejną dietę cud obiecującą 5 kg w tydzień albo super sylwetkę na wakacje. No cóż, większość zna też ten okropny efekt jo-jo, kiedy to stracone kilogramy wracają nie tylko szybko, ale i z nawiązką. Warto zatem wiedzieć dlaczego tak wiele diet nie skutkuje, dlaczego tak trudno stracić centymetry tu i ówdzie. Na wagę złota jest też wiedza o tym, jak schudnąć jedząc normalnie – czyli zdrowo i smacznie.

Dlaczego nie mogę schudnąć?

Narzekając na kolejne nieskuteczne diety nie chcemy wziąć pod uwagę prostej prawdy, że aby schudnąć trzeba jeść z umiarem. W większości przypadków walka z nadwagą nie przynosi rezultatów, ponieważ jemy za dużo, ciężko i nieregularnie. Oczywiście zdarzają się osoby, które mają problemy zdrowotne (np. z tarczycą), niemniej jednak na ogół gubi nas fakt, że jedzenie to jedna z największych przyjemności, może być słabością, wręcz nałogiem. Można jeść z okazji spotkań, uroczystości, na pocieszenie, „zajadać stresy”, a kolejne kilogramy dodatkowo pogłębiają niezadowolenie i kółko się zamyka. Właśnie dlatego tak często zaleca się skuteczne i bezpieczne odchudzanie ze specjalistą (psycholog, dietetyk). Poznajmy więc najistotniejsze odpowiedzi na pytanie ”czemu nie mogę schudnąć?”:

  • Odchudzamy się na własną rękę, traktując utratę kilogramów tylko przez pryzmat walorów estetycznych. Tymczasem jest również problem natury zdrowotnej i wymaga współpracy z lekarzem lub dietetykiem.
  • Zapominamy o aktywności fizycznej, która stymuluje przemianę materii, pomaga spalać tkankę tłuszczową, dotlenia organizm. Niestety nie wystarczy codzienny ruch podczas zakupów, w drodze do pracy czy przy sprzątaniu, warto znaleźć swój sposób na sport – basen, rower, fitness, jogging itp.
  • Jemy zbyt rzadko – paradoksalnie rezygnacja z posiłków sprzyja tyciu. Po pierwsze „głodny” organizm domaga się węglowodanów i po całym dniu niejedzenia uzupełniamy je wieczorem, ponadto długie przerwy między posiłkami to sygnał, że trzeba ”gromadzić zapasy”, np. tkankę tłuszczową.
  • Podjadanie to jeden z najczęściej popełnianych grzeszków. Z jednej strony uskarżamy się „odchudzam się i tyję”, z drugiej zupełnie nie dostrzegamy drobnych przekąsek, małego co nieco, kilku chipsów czy ciągłego próbowania podczas gotowania.
  • Tłuste jedzenie, szczególnie, jeśli są to tłuszcze zwierzęce np. pochodzące z mięsa i wędlin wieprzowych czy tłustego nabiału.
  • Nadużywanie produktów light to kolejna pułapka. Produkt light powinien mieć obniżoną zawartość danego składnika o co najmniej 1/3 w stosunku do tradycyjnego odpowiednika. Zwróćmy jednak uwagę jak często w parze z mniejszą ilością cukru idzie większa ilość tłuszczu. Poza tym wierząc w produkty light jadamy ich o wiele więcej, co sprzyja tyciu i złym nawykom żywieniowym.
  • Unikanie zdrowych węglowodanów, które są niezbędne z w diecie zbilansowanej i pełnowartościowej. Zdrowe, złożone węglowodany dają nam energię, również do aktywności fizycznej.
  • Zbyt mało wody – to błąd, który popełnia wiele osób. Należy wypijać co najmniej 2 litry płynów, z czego połowę powinna stanowić woda, oczywiście unikamy dosładzanych, kolorowych napojów.
  • Szukanie wciąż nowych diet prowadzi donikąd, a właściwie do kolejnych kilogramów na wadze – takie zmiany sposobu odżywiania rozregulują tylko układ trawienny i tempo przemiany materii. Gubią nas także diety cud i zbyt szybkie odchudzanie.
  • Dieta uboga w błonnik, który sprzyja przemianie materii i zapewnia uczucie sytości, również utrudnia skuteczne i trwałe odchudzanie.
  • Pomijanie śniadania, które daje zapas energii na pierwszą połowę dnia i zdecydowanie ogranicza chęć na podjadanie oraz przekąski.
  • Późna kolacja sprawia, że kładziemy się spać zanim zakończy się trawienie. Ostatni posiłek w ciągu dnia powinien być lekki i należy zjeść go co najmniej 2,5-3 godziny przez zaśnięciem.
  • Problemy zdrowotne, hormonalne – jeśli naprawdę, z czystym sumieniem możesz powiedzieć, że nie jesz dużo, a tyjesz, na pewno warto udać się do lekarza.

Dietetyczna sałatka z tunczykiem
Co jeść, aby schudnąć?

Dobrą wiadomością jest to że diety ubogie, restrykcyjne nie zdają egzaminu – żeby schudnąć trzeba jeść, ale musi być to zdrowa dieta zrównoważona, która umożliwia prawidłowe spalanie tłuszczów i węglowodanów. Przyjrzyjmy się zatem bliżej co można, a nawet należy, włączyć do zdrowego menu:

  • Prawdziwą skarbnicą składników odżywczych i witamin są warzywa i owoce, ze wskazaniem na warzywa, ponieważ pyszne jabłka czy gruszki zawierają jednak fruktozę, więc nie jemy ich bez ograniczeń.
  • Nabiał i produkty mleczne tylko w wersji lekkiej, odchudzonej – odstawiamy tłuste sery żółte i pleśniowe, śmietanę, a zajadamy na zdrowie biały ser, jogurty (naturalne, bez cukru). Oczywiście nie może być to dieta całkiem pozbawiona tłuszczu, ponieważ jest on niezbędny do przyswajania niektórych witamin (A,D,E,K).
  • Tłuste mięso i wędliny zastępujemy chudym kurczakiem, indykiem, rybami; unikamy smażenia, zaleca się duszenie, gotowanie, parowanie i pieczenie bez tłuszczu.
  • Stawiamy na produkty zbożowe pełnoziarniste, z mąki z pełnego przemiału oraz grube, ziarniste kasze (gryczana, jęczmienna), włączamy do menu otręby (np. owsiane, żytnie), które zawierają dużo błonnika.
  • Owoce suszone, które mają co prawda sporo kalorii, dostarczają też sporą dawkę błonnika, dlatego w rozsądnych ilościach mogą znaleźć się w zbilansowanej diecie. Podobnie jest z ziarnami, pestkami oraz orzechami, które dodatkowo stanowią cenne źródło witamin i minerałów
  • Nie zapominamy o przyprawach i ziołach – cynamon, chili, imbir to doskonałe przykłady naturalnych termogeników, wiele ziół wspomaga również przemianę materii

Dietetyczne risotto z krewetkami

Dieta Kalibra – szybko, trwale i skutecznie

Kiedy mówimy o bezpiecznej diecie i skutecznej walce z nadwagą, warto zatrzymać się przy takich metodach, które są oparte na współpracy ze specjalistą i opracowane z myślą o efekcie trwałym, a nie błyskawicznym. Taka jest dieta Kalibra bazująca na protokole VLKCD, opracowanym przez naukowca ze słynnej harwardzkiej uczelni – profesora George’a L. Blackburna. Jest to tzw. dieta normobiałkowa, czyli zapewnia odpowiednią ilość białka, dostarcza mniej kalorii i ogranicza niezdrowe węglowodany oraz zbędne tłuszcze. Jest to metoda podzielona na trzy etapy: faza utrata wagi, faza przejściowa i podtrzymująca, skupiona podczas całego procesu odchudzania na trwałym efekcie. Co zyskamy będąc na diecie Kalibra:

  • gubimy kilogramy szybko i trwale,
  • poprawiamy sylwetkę,
  • redukujemy nadmiar tkanki tłuszczowej bez utraty masy mięśniowej,
  • zachowujemy jędrność i zdrowy wygląd skóry,
  • nie odczuwamy głodu,
  • nie odczuwamy braku ulubionych smaków i potraw,
  • oszczędzamy czas – składniki diety to gotowe posiłki i produkty na każdy posiłek,
    możemy zjeść ulubione przekąski, słodkie co nieco w zdrowej wersji.
  • Ogromnym atutem diety Kalibra jest fakt, że przez cały czas korzystamy ze wsparcia, wiedzy i doświadczenia specjalisty.

Na czym polega skuteczność diety Kalibra?

Koncepcja diety Kalibra opiera się m.in. na ograniczeniu węglowodanów, dzięki czemu można osiągnąć i utrzymać stan ketozy, w którym organizm pozyskuje energię z ciał ketonowych oraz zapasów tłuszczu, zamiast z glukozy. Tym samym spalanie tłuszczu jest bardzo intensywne. Dieta Kalibra jest tak opracowana, że mimo małej zawartości węglowodanów i niskiej kaloryczności, zapewnia poczucie sytości i stymuluje odchudzanie. Jednocześnie podaż wartościowego białka chroni mięśnie, skórę, kości – cały organizm. Zapewnia też zalecaną podaż witamin oraz składników mineralnych. Dieta Kalibra wymaga odpowiedniego nawodnienia i pozwala na niemal nieograniczone objadanie się dozwolonymi warzywami (sałata, ogórek, rzodkiewki itp.). Na skuteczność tego programu odżywiania wpływa w dużym stopniu stała współpraca ze specjalistą, który wspiera podopiecznych na każdym etapie, w chwilach zwątpienia. Co ważne, jest to program skutecznego odchudzania dopasowany indywidualnie na podstawie badań i wywiadu. Poszczególne etapy diety Kalibra prowadzą w efekcie do zbilansowanej, zrównoważonej diety, którą łatwo utrzymać, jest smaczna i daje solidny zapas energii. Sukces wynika ze stopniowego, kontrolowanego przejścia przez wszystkie fazy, od utraty wagi, wprowadzenia organizmu w stan ketozy, przez etap przejściowy dodający do jadłospisu wszystkie zakładane w diecie produkty spożywcze, aż po fazę podtrzymującą, po osiągnięciu wymarzonej wagi. W tym etapie menu bazuje głównie na założeniach zdrowej i smacznej diety śródziemnomorskiej.

Podobno chcieć to móc, a zatem zanim zaczniesz narzekać „nie mogę schudnąć”, „ nic nie jem, a tyję”, zrób rzetelny rachunek sumienia. Policz wszystkie podjadane smakołyki, zakamuflowane słodycze, diety cud na tydzień przed sylwestrem i całe weekendy w bezruchu przed telewizorem. Zastanów się czy naprawdę chcesz trwale i skutecznie schudnąć. Jeśli tak, poznaj bliżej założenia diety Kalibra i zaufaj ekspertom w dziedzinie odchudzania. Potem wystarczy tylko umówić się ze specjalistą, który krok po kroku doprowadzi Cię do sukcesu, jakim jest nie tylko wymarzona sylwetka i waga, ale także zmiana nawyków żywieniowych, aktywności, czyli coś, co na pewno wyjdzie na zdrowie i poprawi jakość życia.