Nasz wygląd zewnętrzny determinowany jest niejako przez praktykowany styl życia. Chcąc zachować nienaganną sylwetkę musimy nie tylko zapewnić sobie odpowiednio dawkę ruchu, ale także spożywać należyte posiłki. Które z praktykowanych obecnie diet zasługują na to, by się nim bliżej przyjrzeć?

Trendy w odchudzaniu

Z każdym rokiem docierają do nas nowe informacje na tematy związane z nowatorskimi metodami służącymi do zrzucenia zbędnych kilogramów. W tym gąszczu wiadomości nie sposób wyłapać wszystkiego. Oczywiście niektóre rewelacje należy traktować z dużym przymrużeniem oka. Pośród tego natłoku informacji można dowiedzieć się wiele na temat tego, jak należy się odchudzać, by podjęte przez nas działania przyniosły oczekiwane efekty.

Jednym z częściej poruszanych tematów w ostatnim czasie była dieta bezglutenowa. Z pewnością jej popularność to zasługa promowania takich wzorców przez niektóre osoby znane nam z pierwszych stron gazet. Okazuje się jednak, że jedynie niewielki odsetek społeczeństwa cierpi faktycznie na celiakię, a reszta nie powinna ograniczać pokarmów ze zbożem, bo u zdrowej osoby nadmiernie częste spożywanie produktów określanych mianem bezglutenowych wcale nie będzie korzystne.

W ostatnim czasie tematy żywieniowe poruszano w mediach nadzwyczaj często. Trendy rodem z zachodu przybywają do nas znacznie szybciej niż przed laty. Interesująca nowością okazują się tzw. diety pudełkowe, czyli catering dietetyczny. Specjalnie obliczone, zwykle indywidualnie porcje dostarczane każdego dnia pod wskazany adres (np. do miejsca pracy) są doskonałą alternatywą do niezdrowego jedzenia na mieście. Nic dziwnego, że coraz więcej osób decyduje się skorzystać z takich usług. To spora oszczędność czasu, bo można bez trudu spożyć lunch w przerwie w pracy, zamiast gonić się późnym popołudniem z przyrządzeniem czegoś w ramach zaległego obiadu.

Jakie znamy rodzaje diet

Ilu ekspertów od żywienia, tyle tak naprawdę różnych planów na spożywanie posiłków w ciągu dnia. Niektóre diety z powodzeniem stosowane są od wielu lat, inne natomiast zaistniały niedawno i szybko zyskują spore rzesze zwolenników. Bez wątpienia najpopularniejsze diety to te, które mają pomóc nam zrzucić zbędne kilogramy. Plaga nadwagi i otyłości w polskim społeczeństwie dotyczy coraz większej liczby osób. Bogacące się społeczeństwo przyjęło zachodni, nie zawsze godny pochwały tryb życia, skutkiem czego zaczynamy w niechlubnych statystykach powoli doganiać Amerykanów i Brytyjczyków.

Zyskująca w niesamowitym tempie nowych zwolenników dieta paleo będąca poniekąd także specyficznym stylem życie na dobre zadomowiła się także w kraju nad Wisłą. O ile osoba stosuje się do jej zaleceń, to z pewności pozwoli ona na skuteczne odchudzanie i ogólną poprawę kondycji organizmu. Wdrożenie we współczesnych realiach swoistego, paleolitycznego stylu życia możliwe jest bez większych wyrzeczeń. Przede wszystkim trzeba wówczas raz na zawsze zapomnieć o spożywaniu wysoko przetworzonych pokarmów. Praktykujący dietę paleo unikają co zasady spożywania nabiału, przy czym nie dotyczy to samych jajek. Najbardziej wskazanym rodzajem spożywanego mięsa w tym przypadku jest dziczyzna. Praktykujący dietę paleo spożywają ochoczo także ryby. Innym, bardzo istotnym składnikiem w tym systemie żywienia są produkty bogate w tłuszcz, jak np. olej kokosowy, awokado, orzechy, pestki, słonecznik. Poza tym podstawą piramidy żywieniowej w przypadku paleo są owoce.

Diety modne w 2017 roku

Zeszły rok obfitował w wiele ciekawych informacji, zwłaszcza w kwestiach diet odchudzających. To nie przypadek, że w telewizji, w prasie oraz przede wszystkim w mediach społecznościowych tak często porusza się wątki związane z utratą kalorii poprzez radykalną zmianę sposobu odżywiania. Z dietami bywa niekiedy jak z ubraniami, na niektóre przychodzi swoista moda i są masowo praktykowane przez znaczny odsetek społeczeństwa. W epoce tak silnego kultu ciała jak obecnie niemal każdy chce wyglądać dobrze, a żeby utrzymać sylwetkę w nienagannej kondycji trzeba dużo ruchu i wiedzy na temat tego, co możemy i w jakich ilościach wrzucić na przysłowiowy ruszt.

Na pewno jednymi z ciekawszych diet raczej nie do końca znanej szerszemu gronu jest dieta ketogeniczna. To na swój sposób pod pewnym względem dość radykalne podejście zorientowane na zredukowanie do absolutnego minimum spożycia węglowodanów i zastąpienie ich tłuszczami zarówno nasyconymi, jak też i nienasyconymi. Równie ciekawa, dotychczas niepraktykowana na dużą skalę w Polsce jest dieta skandynawska. Sposób żywienia praktykowany przez Europejczyków z północy zaczyna znajdować zwolenników także w naszym kraju. Jego podstawą jest sięganie po ciemne pieczywo, tłuste ryby, a także warzywa zawierające dużo białka i oczywiście nie zapominanie o owocach w codziennym jadłospisie. Będąc konsekwentnym w tych postanowieniach skuteczne odchudzanie stanie się faktem.

Jak bezpiecznie schudnąć

Ilekroć zajrzy się do mediów społecznościowych na wpisy dotyczące kwestii związanych z szeroko rozumianym odchudzaniem, nierzadko można odnieść wrażenie, że obecnie mamy do czynienia z większą liczbą samozwańczych ekspertów żywieniowych aniżeli osób, które chciałyby zmienić nawyki żywieniowe. Nie można ulegać jednak zbytnim zachwytom czegoś, co może być niczym więcej, jak zbiorem przypadkowych porad. W praktyce bezpieczne odchudzanie to takie, które ma umocowanie w wiedzy naukowej.

Nowatorskie sposoby zrzucenia zbędnych kilogramów jak np. dieta Kalibra nie bez powodu budzą zainteresowanie. Geniusz tkwi w jej prostocie i w porównaniu do alternatywnych rozwiązań nie jest tak rygorystyczna, a mimo to przynosi widoczne efekty w postaci utraty nawet do dwóch kilogramów masy ciała tygodniowo. Podstawa to spożywanie białka o wysokiej wartości biologicznej. Poza tym jest to dieta niskowęglowodanowa i niskotłuszczowa, gdzie zwraca się szczególną uwagę na, by organizm człowieka przyswajał wybrane składniki zgodnie z zalecanym zapotrzebowaniem dziennym. Odpowiednie nawodnienie oscylujące w granicach co najmniej 2 litrów wody dziennie. Ponadto plan żywieniowy zakłada spożycie dużej ilości rozmaitych warzyw. To wszystko w połączeniu z doskonale wyselekcjonowanymi produktami diety Kalibra powinno przynieść oczekiwane efekty.

Dieta bez efektu jo-jo

Bez dwóch zdań krótkotrwałe efekty nie interesują nikogo, kto gotów jest dla wielu wyrzeczeń. Niektóre diety odchudzające może i pozwalają szybko zbić wagę, ale nie dzieje się to na długo, bo często dopada nas brak konsekwencji w trwaniu w postanowieniach i nagle waga wraca do poprzedniego stanu. Rzeczony efekt jojo jeśli już się pojawi nie powinien nas zniechęcać do dalszego odchudzania. W początkowej fazie błędy się zdarzają i warto nadal spróbować osiągnąć zamierzone wcześniej cele.

Najczęstsze przyczyny powrotu do dawnej, często niechlubnej wagi są dość błahe. Nadmierne głodówki dają krótkotrwałe głodówki, a organizm przecież wkrótce upomni się o swoje niedobory. Nie inaczej jest w przypadku, kiedy ktoś przyjmuje przesadnie niską dawkę kalorii każdego dnia. Jeżeli do tego dojdzie jeszcze nieodpowiednie nawodnienie, to na efekty nie będzie trzeba długo czekać. Poza tym w grę wchodzi jeszcze jedna, o ile nie najważniejsza kwestia. Nasz nowy styl odżywiania musi korelować z należytą dawką aktywności fizycznej. Tylko wtedy dieta pozwoli nam osiągnąć zamierzony wcześniej cel. Trzeba jeszcze pamiętać o pewnych ograniczeniach wynikających z genetyki, z powodu której mimo usilnych starań nie uda się przezwyciężyć w pełni efektu jojo.

Mając do wyboru najróżniejsze rodzaje diet odchudzających powinniśmy wziąć pod uwagę wyłącznie te sprawdzone i mające potwierdzoną skuteczność wśród naukowców. O ile dodamy do tego własny upór i konsekwencję, to z czasem na pewno zauważymy, że wszystko zmierza do tego żeby nasza sylwetka osiągnęła idealny wygląd.