Prawidłowa dieta dla biegacza

Bieganie to bardzo popularny sport, który nie tylko korzystnie wpływa na naszą sylwetkę, ale i poprawia nasze samopoczucie. Co jest najbardziej potrzebne biegaczowi? Obok odpowiedniego obuwia i stroju w biegu równie ważna jest dieta. Biegając, podobnie jak w przypadku uprawiania innych sportów, należy pamiętać o odpowiedniej diecie.

Podczas treningu wraz z przebytymi kilometrami tracimy wiele ważnych makro i mikroelementów, zatem powinniśmy je uzupełniać w trakcie odpowiednio dobranych posiłków. Prawidłowo dobrana dieta pomoże nam zwiększyć swoje możliwości, wzmocni organizm i przygotuje do dużego wysiłku fizycznego.

diety

REKLAMA:

Drzwi Porta białe Hermes Warszawa, autoryzowany dystrybutor na terenie Warszawy i okolic.

Jak powinna wyglądać dieta dla biegacza?

Jest kilka zasad żywieniowych, których powinniśmy przestrzegać chcąc zdobywać coraz lepsze wyniki, zarówno podczas maratonów jak i codziennych treningów. Przede wszystkim należy pilnować regularności posiłków, nie zapominajmy też o tym, że lepiej jeść mniejsze porcje, ale za to częściej.

Pamiętajmy o odpowiednim nawodnieniu naszego organizmu, pijąc wodę oraz napoje izotoniczne, uzupełniające wydalane przez nasz organizm elektrolity i witaminy. Powinniśmy także zrezygnować z fast foodów i mocno przetworzonej żywności. Posiłki dla biegacza powinny być zróżnicowane, bogate w witaminy i minerały niezbędne do właściwego funkcjonowania organizmu.

Szczególnie ważne w odżywianiu wszystkich sportowców, zwłaszcza biegaczy, są trzy makroskładniki: białko, węglowodany i tłuszcze. Są to najważniejsze elementy diety biegacza, o których nigdy nie powinniśmy zapominać!

W białku znajdziemy również aminokwasy, które odpowiadają za regenerację tkanek, w tym naszych mięśni, stawów i ścięgien. Białko można znaleźć w takich produktach jak jajka, drób, ryby, rośliny strączkowe i nabiał.

Węglowodany dostarczają naszemu organizmowi energii i ich zapotrzebowanie znacznie wzrasta, gdy zaczynamy biegać. Najlepiej spożywać węglowodany pochodzące z nieprzetworzonej, bogatej w witaminy i minerały żywności, takiej jak owoce, ryż, kasze, makaron czy pieczywo razowe.

Tłuszcz pełni bardzo ważną rolę w naszym organizmie, między innymi ma pozytywny wpływ na nasz układ odpornościowy, pracę mózgu czy układ krążenia. W naszej diecie powinny jednak dominować dobre tłuszcze, pochodzenia roślinnego lub bogate w kwasy omega-3 tłuszcze rybie, powinniśmy natomiast ograniczyć lub całkowicie wyeliminować tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, które powodują wzrost zawartości cholesterolu we krwi, który niekorzystnie wpływa na funkcjonowanie układu krążenia.

Szczególnie wiele dobrych tłuszczy znajdziemy rybach morskich, oliwie z oliwek, żółtkach jaj oraz orzechach.

Dlaczego biegając należy zwracać uwagę na to co jemy?

Odpowiednio zbilansowana dieta zapewnia nam wszystkie składniki niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu w trakcie biegu, zapewnia energię do pokonywania kolejnych kilometrów i pokonywania coraz dłuższych tras.

Częstym błędem początkujących biegaczy jest niedostosowanie swojej diety do zwiększonego zapotrzebowania na poszczególne składniki odżywcze, co skutkuje niedoborami witamin i minerałów, które może się objawiać między innymi skurczami, osłabieniem czy zawrotami głowy. Najlepszą metodą, aby tego uniknąć jest stosowanie prawidłowej diety od pierwszych dni swojej przygody z bieganiem.